Nu ockuperar vi Förorterna!

Torsdagen 8 mars i Angereds centrum var fokuset på strukturell rasism, projekt och protester. Vi lyssnade på människors vardagliga liv, om skola, bostadsprivatisering, hur de ses av media, polisen, civil olydnad, utanförskap och lokala problem. Chris berättar:

Vi pratade med väldigt många fina och intressanta människor. Ingen misstänksamhet, inga sura miner, bara goa människor. Jag kände mig verkligen välkommen och hemma där. Jag pratade med många elever från Angeredsgymnasiet och de var mycket tacksamma och till och med rörda för att vi kommit till dit. Bara ett fåtal hade hört talas om occupyrörelsen men det gjorde dem inte mindre intresserade.

Det var slående hur många av de jag talade med som upplevde stort utanförskap. Några av killarna på gymnasiet sa att man vänjer sig och lär sig leva med det. De var födda här i Sverige, men ändå utlänningar i samhällets ögon. Rasism upplevde de inte bara ifrån samhället utanför utan också i de egna bostadsområdena.

Andra vittnade om djup otrygghet och ekonomiska problem med familj att försörja utan möjlighet att få något annat än på sin höjd tillfälliga jobb på några månader.

Jag kommer speciellt ihåg en ung man som bara nickade lite med en sorgsen min när jag pratade med honom. Jag avslutade snabbt för att lämna honom ifred trodde jag men jag blev glatt förvånad när han fem minuter senare kommer till mig i en annan del av köpcentrat i sällskap med en vän och frågar ”vad var det du sa om murarna?” (”murarna” mellan förorten och samhället) varefter vi stod och pratade en bra stund. Det första intrycket kan lätt bedra.

Vi har makt att förändra, Sprid, Joina occupy Förorterna! Kontakt: Chris 0703558971

Kommentera

